Czy Stres i Szczęście Idą w Parze?

Poznaj 4 Sekrety Bycia Szczęśliwym

Pewien autor, z którego śmieszkuje dziś cały świat (chociaż nie do końca rozumiem dlaczego) opisał w “Alchemiku” swój sposób patrzenia na szczęście.

P. Coelho, bo o nim mowa ujął to tak:

“Tajemnica Szczęścia jest ukryta w tym, by widzieć wszystkie cuda świata i nigdy nie zapomnieć o dwóch kroplach oleju na łyżce”. Nie będę przytaczał tutaj całej historii, chodzi o sam sens tego stwierdzenia. Dosyć z resztą trafnego.

Oczywiście można interpretować ów Tajemnicę Szczęścia na wiele sposobów, ja wierzę, że autorowi chodziło o skupianie się na najwyższych wartościach naszego życia, przy jednoczesnym cieszeniu się nim i czerpania z jego pełnego kolorytu.

Dziś chciałabym Ci zdradzić cztery sekrety szczęścia, które zdecydowanie pomogą w budowaniu Twojego psychicznego dobrostanu.

Podstawą Twojego szczęścia są przekonania

Wyobraź sobie, że Twoje przekonania to programy komputerowe. Jeśli posiadasz oryginalne oprogramowanie na swoim komputerze to pewnie zauważyłeś, że co jakiś czas pokazuje się okno do aktualizacji i kiedy tego nie zrobisz, komputer pracuje wolniej. Czasem bywa też tak, że po wgraniu aktualizacji jest jeszcze gorzej…

Tak samo z programami w naszym umyśle (przekonaniami). Możesz wgrać poprawną aktualizację i poprawić działanie umysłu albo wgrać złą aktualizację i pogorszyć sytuację. Dlatego tak ważne jest, abyś zwracał uwagę na to czym się karmisz.

Ważne również jest to, aby co jakiś czas zadać sobie pytanie: „Czy oprogramowanie obecnie rządzące moim życiem wciąż jest właściwe dla tego, kim jestem teraz?” Być może programy, których się trzymasz były pomocne dawniej, ale teraz mogą sprawiać tylko kłopoty. Zastanów się nad tym.

Szczęście to wybór

Według definicji szczęścia autorstwa Ed Diener (jednego z najznamienitszych badaczy szczęścia, 1984) szczęście ma swoje trzy składowe: ogólne zadowolenie z życia oraz częstsze doświadczanie emocji pozytywnych niż negatywnych. W późniejszym czasie dodał on jeszcze ogólną satysfakcję z innych dziedzin życia tj. z pracy, rodziny i dochodów.

Jak sam widzisz na wszystkie z tych komponentów masz (czasem większy, czasem mniejszy) wpływ. Czyli można zaryzykować stwierdzeniem, że SZCZĘŚCIE TO WYBÓR.

W naturze nic nie jest stałe – szczęście również

Nasze stany psychiczne są zmienne i jest to uwarunkowane naszym neurobiologicznym podłożem. Nasz mózg stara się utrzymywać organizm w homeostazie (czyli równowadze fizykalnej). Nie może być tak, żebyś czuł się cały czas dobrze i na mega flow. Zawsze przychodzi moment wygaśnięcia. Nie da się tego oszukać.

Tak samo w depresji. Depresja (o ile nie jest chorobą afektywno-dwubiegunową często błędnie nazywana depresją) charakteryzuje się relatywnie krótkim czasem trwania – o łagodnym nasileniu do 3 miesięcy, depresja z ciężkimi objawami do ok. 6-7 miesięcy (Seligman, Walker, 2001). Po tym okresie organizm wymusza homeostazę. Nie jest on bowiem przystosowany do przeżywania tak długich stanów o jednolitym nacechowaniu.

Wniosek z tego prosty – wszystko przemija, wszystko jest zmienne. Dlatego nie oczekuj od siebie, że będziesz cały czas szczęśliwy. Akceptuj złe momenty, ciesz się dobrymi. Jak mawiają buddyści: celebruj sukcesy, opłakuj gorzko smutki. Nie warto uciekać od złych emocji, trzeba je akceptować. I co najważniejsze pozwolić im wybrzmieć.

Cierpienie jest nieodzownym elementem naszego życia. Powinieneś to zaakceptować.

Stres jest niezbędny, zjawisko habituacji Ci to udowodni

Jak pisze prof. Wojciszke „szczęście ma tendencje do habituacji” (2012). Jest to psychologiczne określenie na przyzwyczajenie (i w efekcie wygaszenie) do działającego przez jakiś czas bodźca. Jeśli przeprowadzisz się w miejsce, gdzie blisko są tory tramwajowe po jakimś czasie przyzwyczaisz się do hałasu.

Tak więc habituacja towarzyszy nam codziennie, i to nie tylko w kwestii szczęścia. Dlatego tak ważne jest, aby urozmaicać własne życie. Po prostu otwierać głowę na nowe!

W innym przypadku grozi nam przyzwyczajenie i wypalenie.

W kwestii szczęścia – powinniśmy zadbać o swój rozwój. Nowe wyzwania, które za tym idą sprowokują nowe bodźce, a to oznacza nowy sposób postrzegania i odczuwania szczęścia i innych emocji w naszym życiu.

Dlatego nie należy bać się wyzwań i stresu, który nadchodzi razem z nimi (zwłaszcza, że jak pokazują badania to nie stres nas zabija, a nasze zabójcze przekonania na jego temat – Keller A. Litzleman K. 2012).

Ze stresem bardzo łatwo się zaprzyjaźnić, spróbuj na początek nazywać rzeczy po imieniu – wyzwanie to wyzwanie, nie problem. Postaraj się wykreślić to słowo ze swojego słownika, a zauważysz jak w prosty sposób można zmienić perspektywę nadchodzących wymagań.

Podsumowując, chciałbym abyś zapamiętał że szczęście to wybór i aby je w pełni poczuć należy akceptować również gorsze chwile, pozwalać im wybrzmieć. Warte zapamiętania jest również to, że szczęście (jak i również inne stany psychiczne) mają tendencję do habituacji, czyli aby czuć wysoki poziom szczęścia powinieneś zadbać o nowe wyzwania w swoim życiu i polubić stres.

Adrian Kaczkowski
LinkedIn